Voedingsadviezen

Een goede voeding is tijdens je zwangerschap extra belangrijk. Gedurende de hele zwangerschap is je kind afhankelijk van de voeding die jij gebruikt. Dat betekent niet dat je tijdens je zwangerschap ‘voor twee’ moet eten, het is van belang gevarieerd te eten. Zie ook www.voedingscentrum.nl. Er zijn wel een aantal producten waarvan wij je adviseren om ze tijdens de zwangerschap niet of met mate te eten omdat er bacteriën of bestanddelen in voorkomen die voor jou of je kind schadelijk kunnen zijn.

Toxoplasmose
Toxoplasmose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een parasiet. Deze infectie kan tot aangeboren afwijkingen bij je kind leiden.
Toxoplasmose voorkom je door:

  • geen (half)rauw vlees te eten, zoals (half)rauwe rosbief, biefstuk, tartaar, filet americain en ossenworst;
  • de kattenbak alleen te verschonen met handschoenen aan;
  • bij het werken in de tuin altijd handschoenen te dragen;
  • groenten altijd goed te wassen.

Listeria
De Listeria-bacterie kan in kazen zitten die gemaakt zijn van rauwe melk. Als de kaas van rauwe, ongepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal “au lait cru” op de verpakking, deze mag je dan niet eten. Gepasteuriseerde of gesteriliseerde kazen mag je dus wel eten. Weet je het niet zeker, kijk dan altijd op de verpakking of laat het staan.

Ook in andere rauwe producten zoals groenten, kip, vis en vlees kan de Listeria-bacterie groeien wanneer deze producten te lang (ook in de koelkast) worden bewaard. Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken. De Listeria-bacterie kan o.a. een vroeggeboorte of hersenvliesontsteking bij je kind veroorzaken.

Vitamine A
Vitamine A is op zich een goede vitamine, maar in de zwangerschap mag je er niet teveel van in je lichaam hebben. Een teveel aan vetoplosbaar vitamine A kan aangeboren afwijkingen bij je kind veroorzaken.
Dit voorkom je door:

  • Niet meer dan 1 keer per week lever te eten;
  • Niet meer dan 1 keer per dag een boterham leverworst, leverpastei of dergelijke te eten;
  • Alléén multivitaminen te gebruiken die speciaal voor zwangeren zijn.

Vitamine D
Vitamine D is nodig voor een goede botopbouw van het kind. Belangrijke bronnen van vitamine D zijn zonneschijn, een normaal gebruik van margarine, halvarine, bak- en braadproducten en vlees. De extra vitamine D die tijdens de zwangerschap nodig is kun je zelf vaak onvoldoende aanmaken of via de voeding opnemen. Daarom is het aan te raden extra vitamine D te slikken bijvoorbeeld door een multivitamine-preparaat te gaan gebruiken.

Foliumzuur
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van foliumzuur, nog voordat je zwanger bent de kans op neurale buisdefecten, zoals een open rug, met 70% verminderd. Tegenwoordig wordt dan ook aan elke zwangere aangeraden om vanaf de zwangerschapswens tot de 10e week van je zwangerschap. (Geteld vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie) foliumzuur te slikken. Dagelijks 1 tablet van 0.5 mg is voldoende. Vaak zit het ook verwerkt in een vitaminepreparaat speciaal voor zwangeren.

Gerealiseerd door RM Webcreaties