Zwangerschapsongemakken

Aambeien
Tijdens de zwangerschap komen aambeien vaker voor. Aambeien zijn uitstulpingen bij de anus. Aambeien kunnen jeuken en pijn doen.Advies: Probeer verstopping en harde ontlasting te voorkomen. Bij aanhoudende klachten kun je bij ons een recept krijgen voor een zalf in combinatie met tabletten.

Bandenpijn
Als gevolg van de groei van de baarmoeder kun je steken voelen in je lies. Dit is zogenaamde bandenpijn.Advies: Sta niet te vlug op. Draai rustig om in bed. Warmte als een douche of een kruik kan verlichting geven.

Brandend maagzuur
In de zwangerschap heb je sneller last van brandend maagzuur. Voedingsmiddelen zoals koffie, sinaasappelsap en vet eten kunnen de klachten van brandend maagzuur verergeren.Advies: Je kunt het beste frequent kleine beetjes eten, niet te vet en niet te gekruid eten en minder koffie, thee en koolzuurhoudende dranken drinken. Het eten van vanille vla kan helpen. Als de klachten toch aanhouden, dan kun je bijvoorbeeld Rennie, Regla-Ph of Antagel proberen.

Jeuk
Jeuk kan vooral voorkomen in de tweede helft van je zwangerschap. Je kunt last hebben van jeuk op je buik, armen en benen en soms over je hele lichaam.Advies: Als je hier last van hebt, douche dan niet met te warm water, draag bij voorkeur katoenen kleding en slaap onder katoenen lakens. Mentholpoeder of lotion op basis van menthol op de plekken smeren helpt vaak ook. Als de klachten aanhouden of toenemen neem dan contact met ons op.

Misselijkheid
Vooral in de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid en overgeven.Advies: Eet gedurende de dag kleine beetjes. Begin met een licht ontbijt. Je merkt zelf welke voeding je het beste verdraagt. Voldoende rust nemen helpt ook. Mocht je gedurende de dag weinig tot geen voedsel binnen houden neem dan contact met ons op.

Moeheid
Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kun je moe zijn. Dit komt door het zwangerschapshormoon HCG. Dit is normaal in de eerste maanden van de zwangerschap.Advies: Probeer te luisteren naar je lichaam en neem voldoende rust.

Neus- en tandvlees bloedingen
Als gevolg van een betere doorbloeding in je lichaam kunnen er sneller neus- of tandvleesbloedingen ontstaan. Dit is normaal, hoewel niet iedereen er last van heeft.Advies: Poets met een zachte tandenborstel.

Spataderen
Onder invloed van hormonen en de groei van de baarmoeder is er meer kans op het ontstaan van spataderen in de benen en de schaamstreek.Advies: Zorg dat je regelmatig beweegt en probeer lang staan en lang zitten te voorkomen. Gebruik als je zit of ligt een krukje of een kussen om je benen hoog te leggen. Ook het dragen van elastische (steun)kousen helpt de klachten van spataderen te verminderen.

Vaak plassen
Tijdens de zwangerschap moet je vaker dan normaal plassen. Naarmate de baarmoeder groeit, komt er meer druk op je blaas. Daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Heb je een branderig gevoel bij het plassen of plas je vaak kleine beetjes, kan dit duiden op een blaasontsteking. Breng in dat geval urine naar de huisarts.Advies: Om een blaasontsteking te voorkomen is het goed om veel water te drinken of cranberry tabletten te nemen.

Vaginale afscheiding
Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Neem contact op als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Het kan dan zijn dat je een infectie hebt. Zo nodig krijgt je er medicijnen voor.Advies: Gebruik geen inlegkruisjes, maar wel katoenen ondergoed (niet synthetisch)

Vasthouden van vocht: oedeem
Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Soms krijgt je daardoor dikke voeten en enkels. Bij warmte en weinig beweging kan dit verergeren.Advies: Zorg dat je voldoende beweging hebt en leg je benen hoog als je zit of ligt. Mochten er overige klachten ontstaan als hoofdpijn, buikpijn, vlekken zien voor de ogen of algehele malaise neem dan contact met ons op.

Verstopping: obstipatie
Tijdens de zwangerschap werken je darmen wat trager. Daardoor komt de ontlasting minder vaak en is deze ook harder.Advies: Vezelrijke voeding (rauwkost, fruit en volkoren producten), eventueel met toevoeging van extra vezels, kan helpen. Zorg dat je daarbij ongeveer twee liter per dag drinkt. Verder is lichamelijke activiteit belangrijk voor de stoelgang. Zorg dus dat je dagelijks voldoende lichaamsbeweging hebt.

Gerealiseerd door RM Webcreaties